понеділок, 18 липня 2022 р.

Манкала - найдавніша жива настільна гра

 За свою історію людство вигадало багато настільних ігор. Найбільш відомі у Західному світі - шашки та шахи. У Східному - го та рендзю (а ще нарди). Якщо ж замислитись, а яка з ігор є найдавнішою, то можна згадати, наприклад, гру міста Ур, або давноєгипетські "Пси та шакали".  Але справа в тому, що ми не знаємо правил цих ігор. Так, вони були реконструйовані, але ми не можемо напевно стверджувати,  що ці нові правила співпадають з оригінальними.

Однак, вже кілька тисячоліть існує гра, яка не тільки вельми популярна й в наш час, але й для якої час від часу вигадують нові варианти. Ця гра - манкала. Точніше, це сімейство ігор зі схожими правилами, які розповсюджені в основному в Африці та Південно-Східний Азії. Деякі з них, як казахський тогыз кумалак (або киргизський тогуз коргоол - ці країни досі сперечаються, кому має належити ця гра) включені навіть у список нематеріальної спадщини ЮНЕСКО (як і наш борщ).

Основна ідея ігор манкала полянаяє в наступному. У кожного гравця на полі є ряд ямок або лунок. Можуть бути також специальні лунки - комори. На початку гри в лунки кладуть певну кількість камінців, або зерняток. Дошки для гри можуть робитися з дерева і прикрашатися різбленням (як дошки для нард). А які-небудь пастухи можуть просто викопати ямки в землі і грати козячими какашками. Таким чином, манакала - це не тількі найдавніша настільна гра, а й найдавніша напідложна гра. 

Початкова позиція гри.


Дошка для гри в вари (oware).


Одна з найдавніших досок для так званної трирядної манкали - з трьома рядками лунок. А є ще й чотирирядні. (всі фото взяти з wikipedia) 

У свій хід гравець бере всі камінці (а може й не камінці)  з будь-якої своєї лунки і родить так званий посів - послідовно (але не тому, що янукович) розкладає камінці у інші лунки.  Наприкінці хода іноді може бути виконаний захват, коли гравець переміщує частину
своїх камінців и камінців суперника у свою комору. Мета гра - зібрати у своїй коморі більше камінців (зерняток), ніж суперник. Таким чином, якщо шахи, або го моделюють війну, то калах - процес землеробства. В деяких іграх навіть є так зване правило "голоду".

Існує достатньо багато реалізацій манкал для смартфонів та комп'ютерів. Зі свого боку, я досить давно вже хотів зробити  свій вариант. Оскільки всі існуючи мають свої недоліки. Наприклад, більшість з мобільних версій працюють в ландшафтній орієнтації, а мені більш подобається портретна. Під час гри важливо знати кількість камінців у лунках не лише перед своїм ходом (що більшість програм показує), але й після. А я доволі лінивий і хотів би, щоб смартфон сам за мене все обчіслював. До того ж, варіанті манкал існує кілька десятків, є навіть манкали-пасьянси, А існуючі програми реалізують лише 2-3 найпоширенеших. Тому я вирішив зробити свою версію мобільної манкали. Точніше, першу версію мобільної манкали я зробив ще десь у 1991 або 1992 р. Настав час зробити новий реліз. Прості правила доволі легко запрограмувати. Для штучного інтелекту реалізація мінімаксного алгоритму буде досить простою. Для оцінки позиції можна буде використовувати кількість камінців в коморах (коли я робив п'ятипольне коно найскладнішою задачею було придумати самє функцію оцінки позиції).     

Також я напишу кілька статей про кожний реалізований варіант гри.

Наразі я релізував один з вариантив гри - калах. Розповім про нього завтра чи після завтра. Поки що можна подивитись маленьке відео:


Або встановити на Android щоб пограти: https://play.google.com/store/apps/details?id=org.xbasoft.mancala (правила додаються).

Або пограти з браузера: https://xvadim.github.io/xbasoft/mancala_ua.html 

Немає коментарів:

Дописати коментар